Remissyttrande om Betänkandet Rörelsereglering för försäkring och tjänstepension (SOU 2011:68)

Finansdepartementet

Finansmarknadsavdelningen

Enheten för försäkring och redovisning

103 33 Stockholm

 

DNR 2011-718-STA

ER REF Fi2011/4348

 

Riksbanken har inga detaljerade synpunkter på de ändringar av gällande lagstiftning som föreslås i betänkandet till följd av Solvens II-direktivet. Riksbanken anser dock att det finns vissa betänkligheter med den nya lagen om tjänstepensionsrörelse då den bland annat kan leda till regelarbitrage. Riksbanken tycker därför att denna nya lag liksom de av Finansinspektionens föreskrifter som är relaterade till denna lag i närtid bör ses över. Sålunda bör man inte vänta med denna översyn till dess att det nya tjänstepensionsdirektivet kommer.

 

De svenska försäkringsföretagen har i dagsläget tillsammans tillgångar på runt 3000 miljarder kronor. Tillgångarna utgörs bland annat av säkerställda obligationer utställda av de svenska bostadsinstituten och bankerna. Försäkringsföretagen äger runt en fjärdedel av den utestående volymen av svenska säkerställda obligationer. Dessa obligationer utgör en mycket viktig finansieringskälla för de svenska bankerna. Sålunda är det främst som stora investerare som de svenska försäkringsföretagen ur Riksbankens synvinkel är viktiga för de finansiella marknaderna. Denna koppling mellan banksystemet och försäkringsbranschen befaras öka till följd av kommande regelverk, såsom Basel III och Solvens II. På så sätt kan Solvens II komma att få konsekvenser för den finansiella stabiliteten.

 

Betänkandet är främst ett förslag på hur det redan beslutade Solvens II-direktivet, det vill säga nivå 1 av regelverket, ska implementeras i svensk lag. Riksbanken har inga synpunkter på dessa förslag i betänkandet. Riksbanken har heller inga invändningar mot att vissa mindre försäkringsföretag helt ska undantas från den nya regleringen och tillsynen.

 

Riksbanken anser däremot att införandet av en ny lag för tjänstepensionsrörelse är tveksamt. Att den nya lagen har samma lydelse som nuvarande försäkringsrörelselagen innebär att de brister som Solvens II avser att åtgärda kommer att kvarstå i den nya lagen för tjänstepensionsrörelse samt att snarlika investerare, i det här fallet försäkringsföretag och tjänstepensionsföretag, inte kommer att lyda under likartade regelverk. Det reser bland annat farhågor om olika typer av regelarbitrage, vilken kan få negativ inverkan på den finansiella stabiliteten. Dessutom kommer den nya lagen innebära att bolag som erbjuder samma produkt, det vill säga tjänstepensioner, kan lyda under två olika regelverk. Detta medför att en redan i dagsläget svårbegriplig produkt för konsumenterna blir ännu mer komplex, vilket i sig kan leda till ett minskat förtroende för det finansiella systemet. Riksbanken anser därför att en översyn av denna nya lag i närtid bör genomföras liksom de av Finansinspektionens föreskrifter som omfattar dessa företag. Denna översyn bör göras också med tanke på att det i dagsläget är oklart när det nya tjänstepensionsdirektivet införs. Riksbanken tycker också att det är önskvärt att liknande regler som Solvens II även i framtiden ska gälla för tjänstepensionsföretagen inom EU, det vill säga i den kommande översynen av tjänstepensionsdirektivet.

 

Riksbanken har inget att erinra vad gäller de följdändringar i lagen om Sveriges Riksbank angående att även tjänstepensionsföretag ska inkluderas som finansinstitut.

 

Beslut i detta ärende har fattats av avdelningschef Mattias Persson efter föredragning av Jonas Söderberg.

 

 

Mattias Persson

                                                               Jonas Söderberg

Senast granskad

Innehållsansvarig

Kontakta innehållsansvarig

Fyll i information

För att minimera automatiskt spam ber vi dig att svara på frågan i fältet nedan.

7 + 7 ?