Yttrande över riksdagsförvaltningens remiss om lag om säkerhetsskydd i riksdagen och dess myndigheter (dnr 030-3555-04/05)

Riksdagsförvaltningen

100 12  STOCKHOLM

 

 

 

2005-05-12
DNR 2005-571-STA

 

1  INLEDNING

Sveriges riksbank har beretts tillfälle att yttra sig över rubricerade dokument från Riksdagsförvaltningen.

 

2  RIKSBANKENS SYNPUNKTER

2.1  Allmänna synpunkter

Beträffande förslaget till lag om säkerhetsskydd i riksdagen och dess myndigheter har Riksbanken följande synpunkter. Vad gäller övriga förslag till lagändringar har Riksbanken ingen erinran.

 

Riksbanken anser att det är rimligt att det skall finnas en lag som styr säkerhets-skyddet vid riksdagens myndigheter på samma sätt som det finns en säkerhets-skyddslag och säkerhetsskyddsförordning som reglerar skyddet vid andra myndigheter.

 

En allmän trend idag inom myndigheter är att man breddar begreppet säkerhets-skydd. Det bör omfatta andra delar än endast kopplingen mot rikets säkerhet. Detta är speciellt viktigt för Riksbanken eftersom vi hanterar stora värden fysiskt och elektroniskt i vår verksamhet. Detta medför även att vi har stora behov att skydda vår personal och egendom mot en bredare hotbild än rikets säkerhet.

 

2.2  Detaljerade synpunkter

För varje paragraf bör man på samma sätt som i säkerhetsskyddslagen ange rubriker.

 

I 3§ bör det läggas till en ny punkt 4 enligt följande; skydd mot andra typer av hot som kan äventyra verksamheten och dess anställda.

 

4§ första punkten bör omformuleras enligt följande; att uppgifter som omfattas av sekretess får det sekretesskydd som uppgiften kräver och speciellt vad avser uppgifter som rör rikets säkerhet…………..

 

I 4§ bör en ny punkt 4 införas med följande text;  att verksamheten eller dess anställda skadas och att verksamheten inte kan hållas i kontinuitet.
I 5§ bör följande läggas till; ……informationsbehandling och elektronisk kommunikation beaktas särskilt.

 

I 7§ bör anges; vilka paragrafer i säkerhetsskyddslagen som omfattas, 11-29 §§.

 

2.3  Förslag på ytterligare punkter

Lagförslaget bör kompletteras med förtydligande detaljer från säkerhetsskydds-förordningen (1996:633) vad avser säkerhetsanalys, chef för säkerhetsskyddet, behörighet och informationssäkerhet.

 

Riksbanken noterar att enligt 6 § förordningen (2002:472) om åtgärder för freds-tida krishantering och höjd beredskap skall de statliga myndigheterna under regeringen i sin verksamhet beakta totalförsvarets krav. I myndigheternas planering för totalförsvaret skall ingå att myndigheten under höjd beredskap skall fortsätta sin verksamhet så långt det är möjligt med hänsyn till tillgången på personal och förhållandena i övrigt. Riksbanken anser att det är lämpligt att i samband med införandet av lagen om säkerhetsskydd vid riksdagen och dess myndigheter överväga om en liknande bestämmelse också skall gälla för riksdagen och dess myndigheter. För Riksbankens del finns i 9 kap. 7 § lagen (1988:1385) om Sveriges riksbank en regel om att vid planeringen och genomförandet av Riksbankens verksamhet i fred skall de krav beaktas som totalförsvaret ställer. Det kan vara lämpligt att genom den nya lagen säkerställa att planeringen och genomförandet av säkerhetsskyddet tar hänsyn till behovet av att myndigheternas verksamhet kan bedrivas även om de vid kris eller krig utsätts för påfrestningar.

 

Förslag till lagtext: Riksdagen och dess myndigheter skall ta hänsyn till totalförsvarets krav och vidta åtgärder för att kunna bedriva sin verksamhet vid fredstida kriser och krig, dvs. att kunna hålla verksamheten i kontinuitet.

Beslut i detta ärende har fattats av vice riksbankschef Villy Bergström efter föredragning av Jan-Olof Andersson.


Villy Bergström


Jan-Olof Andersson

 


 

Senast granskad

Innehållsansvarig

Kontakta innehållsansvarig

Fyll i information

För att minimera automatiskt spam ber vi dig att svara på frågan i fältet nedan.

7 + 7 ?