Riksbanken reviderar sin kommunikationspolicy

Riksbanken har sett över sin befintliga kommunikationspolicy från 2008. Ledorden för kommunikationen är fortfarande öppen och tydlig men med ökat fokus på dialog för att bättre förklara och tydliggöra Riksbankens uppgift och verksamhet.

Öppenhet har länge varit ett ledord för Riksbankens kommunikation och idag rankas den svenska centralbanken som en av världens mest transparenta centralbanker. Kommunikationspolicyn slår fast att öppen och tydlig kommunikation bidrar till ett högt förtroende, samtidigt som det ger möjlighet till granskning av Riksbankens verksamhet.

 

Revideringen innebär bland annat att Riksbanken samlar kommunikationspolicyn i ett dokument, för att visa att vårt förhållningssätt är det samma oavsett verksamhetsområde. Den samlade kommunikationspolicyn ersätter därför den tidigare kommunikationspolicyn och bilagorna för penningpolitik respektive finansiell stabilitet.

 

"Med en ny enhetlig kommunikationspolicy slår vi fast att öppenhet och tydlighet kommer att vara ledord för vårt kommunikationsarbete även framöver. Samtidigt vill vi öka vårt fokus på dialog för att bättre förklara Riksbankens uppgift och verksamhet. ", säger Ann-Leena Mikiver, informationschef på Riksbanken.

 

Direktionens ledamöter är tillsatta på individuella mandat men fattar kollektivt beslut, vilket ställer höga krav på tydlighet när motiven bakom Riksbankens beslut kommuniceras. Därför tydliggörs i ett nytt avsnitt befintliga formella riktlinjer som gäller ledamöterna, givet de särskilda krav som ställs på direktionsledamöterna. Den reviderade policyn innebär liksom tidigare att enskilda ledamöter kan kommentera ny information så länge de inte föregriper sitt eget eller övriga direktionens framtida beslut.

 

De omvärldsförändringar som skett de senaste fem åren ökat kraven på tydlighet, snabbhet, lyhördhet och dialog. Sedan finanskrisen 2008 har centralbankernas roll varit i omvandling och fortfarande pågår en livlig internationell och nationell debatt om hur en modern centralbank bör fungera på bästa sätt. Riksbanken anpassar nu kommunikationen till dessa nya förutsättningar.

 

Målet för Riksbankens kommunikation är att genom öppenhet och tydlighet bidra till ett högt förtroende för Riksbankens verksamhet och en bättre kunskap om det finansiella systemet. Riksbankens självständighet gör det också viktigt att allmänhet och uppdragsgivaren, riksdagen, enkelt ska kunna förstå och utvärdera Riksbankens verksamhet. Målet är också att varje medarbetare ska ha relevant information för att kunna utföra sitt arbete, känna delaktighet och arbetsglädje.

 

Läs mer om Riksbankens kommunikationspolicy.

Kontaktinformation

Presstjänsten 08-7870200

Senast granskad

Innehållsansvarig

Kontakta innehållsansvarig

Fyll i information

För att minimera automatiskt spam ber vi dig att svara på frågan i fältet nedan.

7 + 4 ?