Remissyttrande om Förslag till Finansinspektionens föreskrifter om säkerställda obligationer
Finansinspektionen
Box 7821
103 97 Stockholm
DNR 2012-510-STA
ER REF FI Dnr 11-13295
2012-09-03
Riksbanken välkomnar remissens översyn av nuvarande föreskrifter och allmänna råd om säkerställda obligationer. Riksbanken har inga invändningar mot remissens förslag om att värderingar av säkerheter ska kunna omprövas. Riksbanken vill dock framhålla vikten av att uppvärderingar av säkerheter sker konservativt för att upprätthålla förtroendet för svenska säkerställda obligationer. Riksbanken tycker också att det ska tas fram mer detaljerade principer för hur värderingar av säkerheter ska omprövas och när dessa ska ske. Detta för att uppnå större enhetlighet mellan emittentinstitutens säkerställda obligationer. Riksbanken är även frågande till varför 6 kap. 4 § i FFFS 2004:11 är borttagen i remissens förslag. I övrigt stödjer Riksbanken de ändringar som föreslås i remissen. Riksbanken anser därutöver att det på sikt behöver tas fram internationellt harmoniserade regler eller standarder för säkerställda obligationer för att minska eventuell osäkerhet angående svenska säkerställda obligationer bland i synnerhet utländska investerare.
Säkerställda obligationer är en mycket viktig finansieringskälla för svenska banker och bolåneinstitut. Eventuella störningar på marknaden för säkerställda obligationer kan därmed påverka den finansiella stabiliteten negativt. Störningar på dessa marknader kan bland annat uppkomma om förtroendet bland investerare urholkas till följd av oklarheter och brister i de regelverk som berör dessa. Det är därför av stor vikt att det finns ett robust och transparent regelverk för obligationerna och att detta regelverk regelbundet ses över. Riksbanken välkomnar därför Finansinspektionens översyn av föreskrifter och allmänna råd om säkerställda obligationer.
I remissen föreslås nya regler för hur värderingar av säkerheter ska få omprövas, vilket nu också inkluderar möjligheten till värdeökningar. Riksbanken vill dock framhålla vikten av att uppvärderingar sker mycket konservativt för att upprätthålla förtroendet för svenska säkerställda obligationer. Riksbanken tycker också att för att uppnå större enhetlighet mellan emittentinstitutens säkerställda obligationer att det ska tas fram mer detaljerade principer för dessa omprövningar, inklusive när dessa ska ske.
Säkerställda obligationer är dessutom en tillgångsklass som stödjer sig på bland annat granskning av en speciell tillsynsman, en oberoende granskare. För att behålla förtroendet för säkerställda obligationer måste investerare ha förtroende för den oberoende granskaren och det arbete som den utför. Riksbanken välkomnar därför att kravet skärps gällande att inga intressekonflikter får föreligga mellan den oberoende granskaren och externrevisionen i remissens förslag. Riksbanken anser dock att det i möjligaste mån bör undvikas att den oberoende granskaren och externrevisorn är från samma företag.
I 6 kap. 4 § i FFFS 2004:11 ställs det krav på att den oberoende granskaren ska informera Finansinspektionen så snart denne får kännedom om en händelse som kan vara av betydelse för myndigheten i dess tillsyn över institutet. I remissförslaget saknas denna paragraf och har inte ersatts av någon liknande text. Varför paragrafen är borttagen motiveras inte heller i remisspromemorian. Enligt Riksbanken finns det inget skäl till varför paragrafen är borttagen och den bedöms sakna motsvarighet i remissens förslag. Riksbanken anser därför att paragrafen även fortsättningsvis bör vara med i föreskrifterna.
En stor del av de svenska säkerställda obligationerna ägs av utländska investerare. I dagsläget finns det skillnader i regelverk och standarder för säkerställda obligationer mellan länder. Internationellt harmoniserade regler eller standarder för säkerställda obligationer kan minska risken för att utländska investerares förtroende för svenska säkerställda obligationer minskar kraftigt i tider av finansiell oro. Därför välkomnar Riksbanken de initiativ som har tagits på det här området internationellt av bland andra European covered bond council (ECBC).
Slutligen anser Riksbanken att det bör undersökas om det finns ett behov av en mer genomgripande översyn av både lagen om utgivning av säkerställda obligationer (2003:1223) och förskrifterna och allmänna råd om säkersällda obligationer. Förslagsvis kan en sådan utredning bland annat titta närmare på hur genomlysningen av säkerställda obligationer kan förbättras och harmoniseras och hur den oberoende granskarens roll kan skärpas, bland annat om den oberoende granskarens rapport ska vara publik. Detta skulle kunna stärka säkerställda obligationer som tillgångsklass vilket är positivt för den finansiella stabiliteten. Vidare skulle ett förstärkt regelverk även bidra till att öka de svenska säkerställda obligationernas konkurrenskraft i goda tider, vilket i förlängningen kan ge lägre bostadsräntor.
Beslut i detta ärende har fattats av avdelningschef Mattias Persson efter föredragning av Jonas Söderberg.
Mattias Persson
Jonas Söderberg