Remissyttrande om EU-förslag om revision - Särskilda krav rörande lagstadgad revision i företag av allmänt intresse samt ett direktiv med ändringar av det s.k. revisorsdirektivet

Justitiedepartementet

Enheten för fastighetsrätt och associationsrätt

103 33 Stockholm

 

DNR 2011-815-STA

ER REF Ju 2011/8676

 

Riksbanken välkomnar remissens förslag om ändringar i revisorsdirektivet och införandet av en revisionsförordning för företag av allmänt intresse. Förslaget bedöms innebära en förbättring av processen kring revision och stärker marknadens förtroende för revision och säkerställer ett ökat oberoende. Riksbanken bedömer att införandet av förslaget främjar den finansiella stabiliteten och ökar förtroendet för den finansiella sektorn. Riksbanken har dock synpunkter på några av de åtgärder som föreslås i förslaget.

 

Vad avser revisorsrotation och byrårotation anser Riksbanken att det finns vissa tveksamheter i förslagets utformning. Vad gäller revisionsrapporten bör den bli mer flexibel avseende formkravet på specifik storlek.

 

Förslaget med rotation av revisor och revisionsbyrå innebär en ökad konkurrens och ökade möjligheter för företag att byta revisionsbyrå men Riksbanken är dock osäker om det i slutändan leder till ökad kvalitet i revisionen. Att företag ges större möjligheter att välja revisionsbyrå leder inte nödvändigtvis till att revisionen förbättras. I processen att välja revisionsbyrå finns incitament för företagen att välja de revisionsbyråer som ger en mer fördelaktig revision vilket kan leda till att revisionen försämras.

 

Förslaget med rotationssystem är en balans mellan nyttan och kostnaden och komplexiteten att byta revisionsbyrå. Att ha en statisk tidsgräns kan i vissa fall leda till större osäkerhet kring den finansiella rapporteringen om det är så att bytet av revisionsbyrå sker vid en olämplig tidpunkt. Detta skulle exempelvis kunna vara vid en finansiell kris. Att påbörja en revision av ett nytt företag tar tid och innebär en upplärningsprocess för revisorn att sätta sig in i ett företags struktur och identifiera riskerna och de komplicerade transaktioner som ett finansiellt institut är utsatt för och därmed kunna genomföra en fullständig och adekvat revision.

 

Förslaget om rotation bör utformas så att det finns en möjlighet att göra avsteg från rotationskravet (6+2 år alternativt 9+3 år) givet särskilda omständigheter. Ett eventuellt avsteg från rotationsprincipen bör då godkännas av kompetent tillsynsmyndighet.

 

Den nu föreslagna maxgränsen på revisionsrapporten bör mjukas upp då inte är säkert att revisionsrapporten, givet de nya formkraven på utökad information, kan innehålla all den väsentliga information som bör ingå. Kravet på att revisionsrapporten får uppgå till maximalt fyra A4 sidor (eller 10 000 tecken) bör därför utökas eller tas bort. Riksbanken ser inte nyttan med att begränsa revisionsrapporten då den är en så pass viktigt del i den finansiella rapporten och speciellt vid de tillfällen då revisorn skriver en oren revisionsberättelse. Riksbanken har dock förståelse för att det kan finnas anledning att sätta en gräns för rapportens storlek och i de fall revisionsrapporten blir väldigt lång, exempelvis överstigande 4 sidor, skulle man kunna införa att en sammanfattning av revisionsrapporten även bör finnas med inkluderande den mest väsentliga informationen.

 

Beslut i detta ärende har fattats av biträdande avdelningschef Malin Alpen efter föredragning av Niklas Frykström.

 

 

Malin Alpen

                                          Niklas Frykström 

Senast granskad

Innehållsansvarig

Kontakta innehållsansvarig

Fyll i information

För att minimera automatiskt spam ber vi dig att svara på frågan i fältet nedan.

7 + 7 ?