Yttrande över remiss av Krisberedskapsmyndighetens planeringsunderlag avseende samhällets krisberedskap 2006 (0522/2004)
Krisberedskapsmyndigheten
Planerings- och samordningsenheten
Box 599
101 31 STOCKHOLM
DNR 2005-155-STA
1 INLEDNING
Sveriges riksbank har beretts tillfälle att yttra sig över rubricerade dokument från Krisberedskapsmyndigheten (KBM).
Riksbanken har en väsentlig roll i betalningssystemet genom att övervaka det finansiella systemets stabilitet där den finansiella infrastrukturen utgör en väsentlig del. Riksbanken har dessutom en operativ roll genom att svara för det centrala avvecklingssystemet samt att tillhandahålla samhällets kontanter.
Riksbanken deltar som adjungerad i samverkan med andra myndigheter i SOES samt i övningsverksamhet för att stärka samhällets krisberedskap.
2 RIKSBANKENS SYNPUNKTER
Allmänna kommentarer
Riksbanken stöder Krisberedskapsmyndighetens förslag till de prioriteringar och den medelstilldelning som framgår av det samlade planeringsunderlaget för samhällets krisberedskap 2006. Särskilt viktigt är alla de åtgärder som syftar till att öka tillgängligheten inom områdena för elförsörjning, telekommunikationer samt IT-strukturer för att öka robustheten i den tekniska infrastrukturen. Särskilt viktiga är också de åtgärder som syftar till att skapa en helhetssyn för krisberedskapen för att åstadkomma ett effektivt samarbete på olika nivåer och inom olika sektorer mellan myndigheter, kommuner och övriga näringslivet vid kriser i samhället.
Åtgärder för att stödja den finansiella infrastrukturen
Riksbanken stödjer i huvudsak fördelningen av medel som föreslagits inom samverkansområdet för ekonomisk säkerhet och speciellt de förslag till åtgärder och anspråk som ställts av Finansinspektionen. Inom den finansiella infrastrukturen kan emellertid betydligt mer göras med relativt små insatser för att minska sårbarheten och öka stabiliteten i den finansiella infrastrukturen. Framför allt gäller detta åtgärder för att få till stånd en aktiv samverkan och samarbete mellan myndigheter, finansiella aktörer och viktiga leverantörer el-, tele- och IT-tjänster. KBM nämner som exempel själv utredning om att undersöka möjligheterna till skapande av reservkraftöar. På motsvarande sätt bör också undersökas vilka möjligheter som finns att kommunicera mellan finansiella aktörer och institutioner på ett alternativt sätt vid störningar i telesystemet. En annan viktig åtgärd är att säkerställa redundansen i el- och telenäten genom att undersöka om det finns enstaka svagheter (”single point of failure”) som behöver åtgärdas. Som en ytterligare åtgärd kan nämnas att skapa ett informationssystem där väsentlig information snabbt kan inhämtas om det aktuella läget i händelse av en störning.
Riksbanken föreslår att ytterligare medel tillförs samverkansområdet för ekonomisk säkerhet för att utföra specifika begränsade studier enligt ovan för att minska sårbarheten i den finansiella infrastrukturen redan under 2006.
Beslut i detta ärende har fattats av vice riksbankschef Villy Bergström efter föredragning av Urban Örtberg.
Villy Bergström
Urban Örtberg