Några tankar bakom den nya webbplatsen
Riksbanken har funnits på Internet sedan mars 1997. Under andra hälften av 1998 kändes behov av att förnya webbplatsen tekniskt, grafiskt och innehållsmässigt.
I december 1998 hade vi en idédag där syftet var att ta fram mål, visioner och målgrupper för nästa generation av Riksbankens webbplats.
Visionen är att www.riksbank.se skall bli den naturliga platsen för information, fakta och kunskap angående Riksbanken. För att bättre tillgodose behovet av information från olika grupper skall webbplasten målgruppsanpassas. Ett första steg i den riktningen har tagits i och med att journalister och forskare har fått egna ingångar från förstasidan. Vid slutet av 1999 kommer även specialanpassad information för skolungdomar/studenter att finnas på Riksbankens webbplats. Där kommer det penningpolitiska spelet Stargold att få sin naturliga plats.
Av tidsmässiga skäl är den engelska delen av Riksbankens webbplats inte omgjord lika mycket som den svenska. Det arbete kommer att ske under sommaren.
Riksbankens nya webbplats har utvecklats i samarbete med corporate communications-företaget Intellecta och webbteknikföretaget ElektroPost.
Deltagare i projektet
Roger Wirz, ElektroPost, projekledare
Johan Olofsson, ElektroPost
Michael Runhem, ElektroPost
Robert Bau, Intellecta, projektledare
Magnus Holmberg, Intellecta
Oliver Hadzic, Intellecta
Annica Svensson, Riksbankens informationsavdelning, projektledare
Johannes Rosenberg, Riksbankens informationsavdelning
Kajsa Melin Sanchez, Riksbankens IT-avdelning
Sonja Dahlgren Ceder, Riksbankens IT-avdelning.
Vi tar gärna emot synpunkter på vår nya webbplats på e-postadressen webmaster@riksbank.se.