Riksbankens remissvar på Finanskriskommitténs delbetänkande
Datum
2013-06-10
Riksbanken välkomnar Finanskriskommitténs (FKK) delbetänkande Att förebygga och hantera finansiella kriser (SOU 2013:6) och ställer sig bakom flera av de förslag som förs fram. Däremot avvisar Riksbanken den organisatoriska strukturen för makrotillsyn som föreslås i delbetänkandet. Både Riksbankens direktion och fullmäktige står bakom detta svar, utom de socialdemokratiska ledamöter som menade att fullmäktige inte skulle avge ett svar.
Tydlig ansvarsfördelning och god beslutskraft
En utgångspunkt för Riksbankens överväganden har varit att den svenska statens förmåga att förebygga att det uppstår finansiella kriser behöver stärkas. Därför behövs det skapas en organisatorisk struktur som ger såväl tillräcklig beslutskraft som verktyg för att hantera risker i det finansiella systemet. Riksbanken anser att FKK:s förslag är otillräckligt i detta avseende och riskerar att leda till oklarheter kring vem som ska agera om en risk uppkommer i det finansiella systemet liksom hur ansvar ska utkrävas när väl en kris uppstått. En sådan otydlig ansvarsfördelning riskerar att skapa en makrotillsynsstruktur med för svag beslutskraft.
Ett makrotillsynsorgan
Riksbanken anser därför att det är viktigt att ett makrotillsynsorgan inrättas med ett tydligt ansvar för makrotillsynen. Det finns sedan ett antal principiella aspekter att ta hänsyn till vid val av organisatorisk struktur, såsom behov av god och varaktig analyskapacitet, resurseffektivitet och samordning med närliggande politikområden.
Riksbanken har i dessa avseenden goda förutsättningar att axla ansvaret för makrotillsynen och bör därför vara ensamt ansvarig i Sverige. Samtidigt är det viktigt att ta till vara den kompetens som finns inom Finansinspektionen.
Om Riksbanken får den rollen kan beslutsfattandet kring makrotillsynsåtgärder organiseras på olika sätt. En av flera lösningar är att besluten om åtgärderna fattas inom ramen för Riksbankens nuvarande beslutsstruktur. Detta är en lämplig lösning i det fall det endast införs ett fåtal makrotillsynsverktyg. Men det är sannolikt att fler verktyg kommer att behövas och då kan det vara mer lämpligt att lägga ansvaret för besluten på en särskilt beslutande kommitté inom Riksbanken med ledamöter från Riksbanken och Finansinspektionen och eventuellt externa experter.
Det är också viktigt att säkerställa det demokratiska inflytandet, eftersom makrotillsynen kan ha stor påverkan på ekonomin. Här kan riksbanksfullmäktige spela en viktig roll.
Verktyg bör snabbt komma på plats
Riksbanken anser också att det är viktigt att snabbt få på plats tillräckligt många makrotillsynsverktyg. Verktygslådan bör som ett minimum innehålla en uppsättning kompletterande verktyg som syftar till att motverka risker kopplade till hög kredittillväxt och skuldsättning. Riksbanken förespråkar mer specifikt att verktygslådan inledningsvis ska innehålla kontracykliska kapitalkrav, sektorsvisa kapitalkrav och bolånetak.
Läs hela remissvaret till delbetänkandet Att förebygga och hantera finansiella kriser (SOU 2013:6).
Vice riksbankschef Karolina Ekholm lämnar ett särskilt yttrande .