Svensk verktygslåda för makrotillsyn
Datum
2012-11-06
Den globala finanskrisen har tydliggjort vikten av att kunna förebygga risker som kan hota det finansiella systemets stabilitet. För det arbetet krävs effektiva verktyg. I studien "Att skapa en svensk verktygslåda för makrotillsyn" föreslås nio verktyg och ett tydligt lagstöd för verktygslådan och processen för att vidareutveckla den.
Utgångspunkten för studien är att det behövs verktyg för att kunna hantera de risker och sårbarheter som är mest allvarliga för Sverige. Resultatet pekar på nio verktyg som lämpliga kandidater till att ingå i en initial svensk verktygslåda för makrotillsyn. Fem av dessa härstammar från den internationella regleringsagendan.
För det första behövs verktyg för att hantera systemrisker som är relaterade till stark kredittillväxt och ökad skuldsättning . Lämpliga verktyg för detta syfte är kontracykliska kapitalbuffertar, sektorsspecifika riskvikter, bruttosoliditetskrav och bolånetak.
För det andra måste det finnas verktyg för att minska likviditets- och finansieringsrisker , då de svenska bankerna är sårbara när marknadslikviditeten viker. Krav på såväl likviditetstäckningsgrad (LCR) som långsiktigt stabil finansiering av långsiktiga tillgångar (NSFR) är lämpliga verktyg, eventuellt kompletterade med någon form av riktade avgifter.
För det tredje behöver strukturella risker kunna identifieras och motverkas effektivt. Detta kräver ett ihärdigt utvecklingsarbete under långt tid framöver. Redan nu bör vi försöka minska problemen med att vissa banker blivit "too big to fail". Ett extra kapitalkrav för systemviktiga banker är ett lämpligt verktyg. Dessutom bör någon svensk myndighet ges ett tydligt uppdrag att tidigt identifiera systemrisker som uppstår såväl inom som utanför den reglerade sektorn.
Makrotillsyn handlar om åtgärder för att upptäcka, övervaka och förebygga risker som hotar stabiliteten i det finansiella systemet. Eftersom makrotillsyn är ett politikområde under framväxt är det givetvis svårt att bedöma vilka verktyg som är lämpliga. I Sverige, liksom i andra länder, måste vi därför helt enkelt pröva oss fram och lära av egna och andras erfarenheter. För att säkerställa att detta arbete bedrivs strukturerat och långsiktigt bör såväl själva verktygslådan som processen för att modifiera den få ett tydligt stöd i svensk lag.