Riksbankens företagsundersökning – en snabb konjunkturindikator

Jyry Hokkanen, Tore Melin och Alexander Nilson beskriver i denna artikel metoden för och resultaten av den företagsundersökning som Riksbanken genomför tre gånger per år. Syftet med undersökningen är att ge information om konjunkturläget innan det statistiska utfallet är tillgängligt. Svaren på de frågor som ställs till företagen kompletterar alltså den ekonomiska statistiken och kan därför användas som tidigt underlag för penningpolitiska bedömningar. De hjälper också Riksbanken att göra en kvalitativ analys, i syfte att upptäcka och förstå nya aspekter på den ekonomiska utvecklingen sedd ur företagens perspektiv. De intervjuade företagen utgör därmed ett viktigt nätverk som underlättar Riksbankens analys av näringslivet. Riksbanken bearbetar även företagens svar för att skapa en kvantitativ och snabb konjunkturindikator. Det var denna som tillsammans med den kvalitativa analysen gjorde att företagsundersökningen tidigt fångade konjunkturens nedgång 2008 och vändning 2009.

 

Artikeln ingår i årets tredje nummer av Riksbankens tidskrift Penning- och valutapolitik som publicerades den 17 oktober.

Senast granskad

Innehållsansvarig

Kontakta innehållsansvarig

Fyll i information

För att minimera automatiskt spam ber vi dig att svara på frågan i fältet nedan.

7 + 7 ?